Uchwała Nr XXXIX/237/06 Rady Miasta Siemiatycze z dnia 2006-10-25

Data wydania 2006-10-25
Numer XXXIX/237/06
w sprawie w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata.

UCHWAŁA NR XXXIX/237/06
RADY MIASTA SIEMIATYCZE
z dnia 25 października 2006 r.
w sprawie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata.

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt.9 lit.”a” w związku z art. 18 ust.2 pkt 8 i art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz.1457; z 2006 r. Nr 17, poz.128) oraz art.11, art.13 ust.1, art.25, art.37 ust.3, art.68 ust.1, art.70 ust.4, art.73 ust. 3 i 4, art.76 ust.1, art.98a ust.1 oraz art.146 ust.2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.z 2004 r. Nr 261 poz.2603, Nr 281, poz. 2782; z 2005 r. Nr 130, poz. 1087, Nr 169, poz.1420 i Nr 175, poz.1459; z 2006 r. Nr 104, poz. 708) uchwala się, co następuje:

ROZDZIAŁ I
ZASADY OGÓLNE

§ 1. 1.Uchwała określa zasady nabywania, zbywania, obciążania i zamiany, a także zasady wydzierżawiania i najmu nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż trzy lata.

2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) Gminie – rozumie się przez to Gminę Miasto Siemiatycze;
2) Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Siemiatycze;
3) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm);
4) nieruchomości – rozumie się przez to nieruchomość gruntową, to jest grunt wraz z częściami składowymi z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności.
5) zbywaniu – rozumie się przez to sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste.

3. Burmistrz dokonuje wyboru formy prawnej oraz ustala treść umowy lub decyzji dotyczącej obrotu nieruchomościami i w tym zakresie może:

1) przenosić własność nieruchomości w drodze sprzedaży;
2) oddawać nieruchomości gruntowe w użytkowanie wieczyste;
3) dokonywać zamiany nieruchomości lub zamiany prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych;
4) oddawać nieruchomości lub ich części w dzierżawę, najem i użyczenie;
5) wnosić nieruchomości oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek prawa handlowego, utworzonych przez gminę lub do których gmina przystąpiła;
6) obciążać nieruchomości ograniczonymi prawami rzeczowymi na rzecz osób trzecich;
7) przekazywać nieruchomości lub prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych jako majątek tworzonych przez gminę lub z jej udziałem związków gmin lub fundacji;
8) użyczać nieruchomości jednostkom organizacyjnym gminy, Skarbowi Państwa i jednostkom samorządu terytorialnego;
9) oddawać nieruchomości w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym gminy.

4. Zgody Rady Miasta wyrażonej odrębną uchwałą, wymaga:

1) przekazanie nieruchomości w drodze darowizny na cele publiczne;
2) przekazanie nieruchomości Skarbowi Państwa oraz jednostkom samorządu terytorialnego w drodze darowizny;
3) sprzedaż nieruchomości Skarbowi Państwa oraz jednostkom samorządu terytorialnego za cenę obniżoną oraz oddanie nieruchomości gruntowej Skarbowi Państwa oraz jednostkom samorządu terytorialnego nieodpłatnie w użytkowanie wieczyste;
4) nieodpłatne obciążenie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego ograniczonymi prawami rzeczowymi;
5) zamiana nieruchomości, zamiana prawa użytkowania wieczystego, o ile dokonywana jest między gminą a Skarbem Państwa oraz między jednostkami samorządu terytorialnego bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości lub praw.

ROZDZIAŁ II
NABYWANIE NIERUCHOMOŚCI

§ 2. 1. Nabywanie nieruchomości dokonuje się w wypadkach uzasadnionych interesami gminy, a w szczególności w związku z:

1) zamierzeniami i potrzebami inwestycyjnymi gminy;
2) realizacją zadań własnych i zleconych;
3) realizacją obowiązków gminy wynikających z przepisów szczególnych;
4) scalaniem nieruchomości i ich ponownym podziałem;
5) tworzeniem gminnego zasobu nieruchomości na cele rozwojowe gminy i zorganizowanej działalności inwestycyjnej, na realizację budownictwa mieszkaniowego oraz związanych z tym budownictwem urządzeń infrastruktury technicznej;
6) realizacją innych celów publicznych.

2. Podstawą nabycia nieruchomości jest protokół rokowań, zawierający istotne postanowienia przyszłej umowy, w szczególności: opis nieruchomości z uwzględnieniem stanu prawnego, dane dotyczące właściciela, informacje o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku planu, sposób korzystania z nieruchomości, proponowaną cenę oraz warunki jej zapłaty.

ROZDZIAŁ III
ZBYWANIE NIERUCHOMOŚCI

§ 3. Burmistrz przeznacza nieruchomości do zbycia w drodze zarządzenia stosując tryb przetargowy z uwzględnieniem pierwszeństwa przysługującego z ustawy.

§ 4. 1.W trybie bezprzetargowym nieruchomości mogą być zbywane w wypadkach określonych w ustawie i przepisach szczególnych.

2. Zwalnia się z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości:

1) przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej lub innych celów publicznych, jeżeli cele te będą realizowane przez podmioty dla których są celami statutowymi i których dochody przeznacza się w całości na działalność statutową;
2) zbywanej na rzecz osoby, która dzierżawi nieruchomość na podstawie umowy zawartej co najmniej na 10 lat, jeżeli nieruchomość ta została zabudowana na podstawie zezwolenia na budowę.

3. Przepisu ust.2 nie stosuje się, w przypadku gdy o nabycie nieruchomości ubiega się więcej niż jeden podmiot spełniający określone w nim warunki.

§ 5. Przy zbywaniu nieruchomości w drodze przetargu ustala się że:

1) przedmiotem przetargu jest cena nabycia lub wysokość pierwszej opłaty, ewentualnie spełnienie innych wymogów określonych w warunkach przetargu;
2) cenę wywoławczą w pierwszym przetargu ustala się w wysokości nie niższej niż wartość nieruchomości, określona przez rzeczoznawcę majątkowego nie wcześniej niż 1 rok przed podjęciem zarządzenia o ogłoszeniu o przetargu na zbycie nieruchomości;
3) do ceny ustalonej zgodnie z pkt. 2 dolicza się koszty poniesione przez gminę na przygotowanie nieruchomości do zbycia;
4) cena wywoławcza w drugim przetargu może być obniżona do 50 % ceny wywoławczej z pierwszego przetargu;
5) nieruchomości nie zbyte w drugim przetargu mogą być ponownie wystawione na przetarg, przy czym cena wywoławcza nie może być niższa niż w drugim przetargu lub zbyte w drodze rokowań za cenę nie niższą niż 40 % jej wartości.

§ 6. W trybie bezprzetargowym nieruchomości zbywa się za cenę nie niższą od ich wartości ustalonej przez rzeczoznawcę majątkowego, chyba że zastosowano przewidziane ustawą i niniejszą uchwałą bonifikaty.

§ 7. 1. Burmistrz może udzielić bonifikaty od ceny w wypadku przeznaczenia do zbycia w trybie bezprzetargowym nieruchomości:

1) przeznaczonych na cele mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych celów publicznych – w wysokości do 10 %;
2) zbywanych na rzecz osób fizycznych i prawnych, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną na cele niezwiązane z działalnością zarobkową, a także organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego – w wysokości do 90 %;
3) kościołom i związkom wyznaniowym mającym uregulowane stosunki z państwem na cele działalności sakralnej – w wysokości do 70 %;
4) zbywanych na rzecz spółdzielni mieszkaniowych nieruchomości gruntowych będących w użytkowaniu wieczystym spółdzielni mieszkaniowych zabudowanych budynkami mieszkalnymi w związku z ustanowieniem na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności lokali lub z przeniesieniem na rzecz członków tych spóldzielni własności lokali lub domów jednorodzinnych – w wysokości 99 %.

2. W razie zbiegu praw do bonifikat z tytułów wymienionych w ust.1 stosuje się jedną bonifikatę korzystniejszą dla nabywcy.

3. W innych wypadkach zbycia nieruchomości, o których mowa w art. 68 ust.1 ustawy Burmistrz może udzielić bonifikaty wyłącznie za zgodą Rady Miasta Siemiatycze.

§ 8. W wypadku zbycia nieruchomości w trybie bezprzetargowym, bądź w drodze rokowań zapłata ceny może być na wniosek nabywcy rozłożona na raty roczne na czas nie dłuższy niż 10 lat. Wysokość pierwszej raty nie może być niższa niż 20 % ustalonej ceny.

§ 9. 1. Wysokość pierwszej opłaty za grunt oddawany w użytkowanie wieczyste wynosi 25 % ceny gruntu, z zastrzeżeniem ust.2 i 3.

2. Pierwszą opłatę za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w wysokości 15 % ustala się dla nieruchomości:

1) przeznaczonych pod budowę obiektów sakralnych wraz z budynkami towarzyszącymi, plebanii w parafiach diecezjalnych i zakonnych, archiwów i muzeów diecezjalnych, seminariów duchownych, domów zakonnych oraz siedzib naczelnych władz kościelnych i związków wyznaniowych;
2) przeznaczonych na działalność charytatywną oraz niezarobkową działalność opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, wychowawczą, naukową lub badawczo- rozwojową;
3) przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, na realizację urządzeń infrastruktury technicznej i innych celów publicznych.

3. Ustalone zgodnie z § 9 pierwsze opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz opłaty roczne obniża się o 10 %, jeżeli nieruchomość gruntowa została wpisana do rejestru zabytków.

§ 10. Ustala się opłatę roczną za użytkowanie wieczyste gruntu zabudowanego pawilonami handlowo – usługowymi oraz gruntu przeznaczonego pod zabudowę takimi obiektami w wysokości 5 % ceny gruntu.

ROZDZIAŁ IV
ZAMIANA NIERUCHOMOŚCI

§ 11. 1. Zamiany nieruchomości dokonuje się w wypadkach uzasadnionych interesami gminy, a w szczególności ze względu na:

1) zamierzenia inwestycyjne;
2) konieczność realizacji zadań własnych i zleconych;
3) obowiązki gminy wynikające z przepisów szczególnych;
4) scalanie nieruchomości i ich ponowny podział na działki gruntu;
5) tworzenie gminnych zasobów nieruchomości na cele rozwojowe gminy i zorganizowanie działalności inwestycyjnej;
6) tworzenie gminnych zasobów nieruchomości na realizację budownictwa mieszkaniowego oraz związanych z tym budownictwem urządzeń infrastruktury technicznej;
7) realizację innych celów publicznych.

2. Zamiany nieruchomości dokonuje się po przeprowadzeniu rokowań i sporządzeniu protokółu rokowań, w którym uzgadnia się istotne postanowienia przyszłej umowy.

3. Dokonując zamiany bierze się pod uwagę wartość zamienianych nieruchomości według wyceny rzeczoznawcy majątkowego.

4. Rozliczenie należności stron z tytułu zamiany nieruchomości obejmować może oprócz wartości nieruchomości również odszkodowania i inne wzajemne zobowiązania stron.

ROZDZIAŁ V
OBCIĄŻANIE NIERUCHOMOŚCI

§ 12. Obciążanie nieruchomości następować będzie według zasad określonych w Kodeksie Cywilnym i ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. z 2001r. Nr 124, poz.1361 z późn. zm).

ROZDZIAŁ VI
DZIERŻAWA I NAJEM NIERUCHOMOŚCI

§ 13. 1. Przeznaczenie nieruchomości do dzierżawy lub najmu następuje w drodze zarządzenia Burmistrza stosującego tryb przetargowy, z zastrzeżeniem ust.2.

2. Postanowienia ust.1 nie mają zastosowania do nieruchomości:

1) przeznaczonych na potrzeby administracji samorządowej i publicznej;
2) przeznaczonych na potrzeby gminnych jednostek budżetowych;
3) na które nie wyłoniono strony umowy w kolejnych dwóch przetargach ogłoszonych w trybie § 15 uchwały;
4) przeznaczonych na potrzeby działalności charytatywnej, opiekuńczej, kulturalnej, leczniczej, oświatowej, wychowawczej, naukowej lub badawczo-rozwojowej niezwiązane z działalnością zarobkową i inne cele publiczne;
5) przeznaczonych na cele niezwiązane z działalnością zarobkową osób i jednostek wymienionych w art.68 ust.1 pkt. 5 ustawy;
6) w szczególnych przypadkach uzasadnionych interesami gminy.

§ 14. Przedmiotem przetargu na najem lub dzierżawę nieruchomości jest roczna lub miesięczna stawka czynszu za 1m2 lub ewentualnie stawka czynszu i spełnienie dodatkowych wymogów określonych w warunkach przetargu.

§ 15. Do przeprowadzenia przetargu na najem lub dzierżawę nieruchomości stosuje się odpowiednio zasady i procedury wynikające z obowiązujących przepisów prawa dotyczących przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność gminy.

§ 16. 1. Dotychczasowemu dzierżawcy lub najemcy przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy na dalszy okres jeżeli na jeden miesiąc przed jej wygaśnięciem złoży pisemną ofertę dzierżawy bądź najmu, jednakże pod warunkiem, że wywiązywał się z postanowień umowy i o ile to nie będzie kolidowało z interesami gminy.

2. Pierwszeństwo, o którym mowa w ust.1 przestaje obowiązywać w wypadku przeznaczenia nieruchomości do zbycia.

§ 17. Należności gminy przewidziane w umowach podlegają zmianie na wypadek spadku siły nabywczej pieniądza, w odstępach rocznych zgodnie ze wskaźnikami wzrostu cen towarów i usług ogłaszanymi przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, określonymi w odrębnych przepisach.

ROZDZIAŁ VII
INNE POSTANOWIENIA

§ 18. 1. Nieruchomości gminy przekazywane są w trwały zarząd na rzecz gminnych jednostek organizacyjnych w celu wyposażenia ich w majątek nieruchomy niezbędny do prowadzenia przez nie działalności stautowej.

2. Inne nieruchomości mogą być tym jednostkom oddawane w najem, dzierżawę lub użyczane na cele związane z ich działalnością statutową.

§ 19. Gminne jednostki organizacyjne zwalnia się od obowiązku ponoszenia opłat z tytułu trwałego zarządu ustanowionego na nieruchomościach stanowiących własność gminy.

§ 20. Nieruchomości oraz prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych mogą być przedmiotem wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego z udziałem gminy.

§ 21. 1. Właściciele nieruchomości oraz użytkownicy wieczyści, o których mowa w art. 144 ustawy uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej poprzez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich wynoszących 50 % różnicy między wartością jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej, a wartością jaką ma po ich wybudowaniu.

2. Ustala się stawkę procentową opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanej zatwierdzeniem podziału w wysokości 50 % różnicy wartości przed i po podziale.

ROZDZIAŁ VIII
PRZEPISY KOŃCOWE

§ 22. Sprawy nie uregulowane niniejszą uchwałą wymagają zgody Rady Miasta Siemiatycze.

§ 23. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Siemiatycze.

§ 24. Traci moc uchwała Nr XXI/137/04 Rady Miasta Siemiatycze z dnia 26 października 2004r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata (Dz. Urz. Województwa Podlaskiego Nr 168, poz.2209).

§ 25. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego

Przewodniczący Rady Miasta
Zdzisław Warpechowski

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Grażyna Berska

Data wytworzenia: 2006-11-14

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-13

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-13