Uchwała Nr XXXIII/205/06 Rady Miasta Siemiatycze z dnia 2006-02-22

Data wydania 2006-02-22
Numer XXXIII/205/06
w sprawie w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Siemiatycze.

UCHWAŁA NR XXXIII/205/06
RADY MIASTA SIEMIATYCZE
z dnia 22 lutego 2006 r.
w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Siemiatycze.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r. Nr 142,poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806; z 2003 r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 116, poz.1203,Nr 167, poz.1759; z 2005 r. Nr 172,poz.1441) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz.U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747; z 2002 r. Nr 113, poz. 984; z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808; z 2005 r. Nr 85, poz. 729, Nr 130, poz. 1087) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się „Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Siemiatycze” w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc Uchwała Nr XXXVII/222/02 Rady Miasta Siemiatycze z dnia 10 października 2002 r. w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Siemiatycze (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2002 r. Nr 71, poz 1414).

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Siemiatycze.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady Miasta
Zdzisław Warpechowski

Załącznik
do Uchwały Nr XXXIII/205/06
Rady Miasta Siemiatycze
z dnia 22 lutego 2006 r.


REGULAMIN DOSTARCZANIAWODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE MIASTA SIEMIATYCZE

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Celem niniejszego regulaminu jest:

1) określenie zasad korzystania z usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w Siemiatyczach w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz praw i obowiązków odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych, wynikających z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72 poz. 747; z późn. zm.), zwaną dalej ustawą oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy;
2) przez zbiorowe zaopatrzenie w wodę rozumie się działalność Przedsiębiorstwa polegającą na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody;
3) przez zbiorowe odprowadzanie ścieków rozumie się działalność Przedsiębiorstwa polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) Przedsiębiorstwie - rozumie się przez to Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w Siemiatyczach eksploatujące urządzenia zaopatrzenia w wodę i urządzenia kanalizacyjne oraz świadczące usługi w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków;
2) odbiorcy usług - rozumie się przez to właścicieli albo zarządców będących fizycznymi osobami prawnymi i jednostkami nie posiadającymi osobowości prawnej, korzystających z usług w zakresie odbioru wody i wprowadzania ścieków, na podstawie pisemnej umowy;
3) właścicielu - rozumie się przez to właściciela lub współwłaściciela nieruchomości, użytkownika wieczystego lub współużytkowników wieczystych, a także posiadacza samoistnego;
4) zarządcy - rozumie się przez to zarząd wspólnot mieszkaniowych, zarządcę masy spadkowej, administratora, osobę dysponującą gruntami Skarbu Państwa lub Gminy na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządcę w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami;
5) inwestorze - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej organizującą proces budowy, w tym zapewniającą opracowanie projektu, wykonanie i odbiór robót budowlanych przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych;
6) urządzeniach zaopatrzenia w wodę - rozumie się przez to studnie publiczne oraz urządzenia wodne służące do ujmowania i poboru wody jak również urządzenia do jej magazynowania, uzdatniania i rozprowadzania;
7) urządzeniach kanalizacyjnych - rozumie się przez to urządzenia służące do ujmowania, oczyszczania oraz odprowadzania ścieków;
8) przyłączu wodociągowym - rozumie się przez to przewód wodociągowy doprowadzający wodę z przewodu rozdzielczego, zapoczątkowany zasuwą uliczną a zakończony zaworem za wodomierzem głównym;
9) przyłączu kanalizacyjnym - rozumie się przez to przewód kanalizacyjny odprowadzający ścieki z nieruchomości na odcinku od pierwszej studzienki do kanału ulicznego, licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej;
10) utrzymaniu wodomierza głównego - rozumie się przez to dokonywanie odczytów, wymianę, naprawę, konserwację i legalizację wodomierza głównego.

ROZDZIAŁ II
ZAWIERANIE UMÓW

§ 3. 1.Przedsiębiorstwo jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została podłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy.

2. Umowa może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda lub, z którego mają być odprowadzane ścieki, a w uzasadnionych przypadkach z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

3. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkiem lub budynkami wielolokalowymi, umowa zawierana jest z ich właścicielem lub zarządcą nieruchomości wspólnej.

4. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku, o którym mowa w ust. 3, Przedsiębiorstwo zawiera umowy z korzystającymi z lokalu osobami, jeżeli spełnione są następujące warunki:

1) wszystkie lokale wyposażone są w zainstalowane wodomierze zgodnie, z obowiązującymi warunkami technicznymi w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem;
2) możliwy jest odczyt wodomierzy o każdej porze dnia;
3) wnioskodawca ustali sposób rozliczeń różnic wskazań między wodomierzem głównym, a wodomierzami zainstalowanymi w poszczególnych lokalach oraz zasady ich utrzymania, co winien udokumentować stosownymi zgodami wszystkich lokatorów;
4) uzgodniony został przez strony sposób przerwania dostarczania wody do lokalu bez zakłóceń dostaw w pozostałych lokalach.

5. Przedsiębiorstwo może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w art. 6 ust. 5 ustawy również w przypadkach, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy.

§ 4. 1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony w zakresie:

1) dostawy wody;
2) odprowadzania ścieków;
3) określenia warunków jakościowych odprowadzania ścieków przemysłowych;
4) odprowadzania ścieków do punktów zlewnych.

2. Umowa winna określać możliwości jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami kodeksu cywilnego oraz art. 8 ustawy.

3. Dopuszcza się łączenie umów określonych w ust. 1.

4. Przedsiębiorstwo zawierając umowy na czas nieokreślony, dopuszcza możliwość ich rozwiązania przez każdą ze stron za uprzednim 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia, bądź na zgodny wniosek stron.

5. W przypadku nieopłacenia rachunku za dostawę wody lub odprowadzanie ścieków w terminie dwóch pełnych okresów rachunkowych następujących po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty, Przedsiębiorstwo może rozwiązać umowę bez zachowania okresu wypowiedzenia.

6. Ponowne uruchomienie przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego następuje po uregulowaniu przez odbiorcę usług zadłużenia wraz z należnymi odsetkami oraz po podpisaniu nowej umowy.

7. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody i odbiór ścieków w przypadku sytuacji określonych w art. 8 i 9 ustawy.

8. Rozwiązanie umowy skutkuje zamknięciem przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego oraz zdemontowaniem wodomierza głównego.

9. Odbiorca usług ponosi koszty ponownego uruchomienia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego.

10. Samowolne uruchomienie przez odbiorcę usług przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego skutkuje odpowiedzialnością karną przewidzianą w odrębnych przepisach.

11. Każdorazowa zmiana Regulaminu wiąże odbiorcę usług.

§ 5. W umowach dotyczących odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo uwzględnia rozporządzenie ministra właściwego do gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz ochrony środowiska wydanego na podstawie art. 11 ustawy.

ROZDZIAŁ III
USŁUGI W ZAKRESIE ZAOPATRZENIA W WODĘ
I. OBOWIĄZKI l UPRAWNIENIA PRZEDSIĘBIORSTWA

§ 6. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości, jakości, pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzenia ścieków w sposób ciągły i niezawodny.

§ 7. 1. Przedsiębiorstwo obowiązane jest do zapewnienia prawidłowej eksploatacji posiadanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

2. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do bieżącego informowania Burmistrza o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

§ 8. Do obowiązków Przedsiębiorstwa należy:

1) dostarczanie wody do nieruchomości będących własnością lub w zarządzie odbiorcy o ciśnieniu zgodnym z warunkami technicznymi przyłączenia i jakości odpowiadającej wymogom rozporządzenia w sprawie warunków, jakim powinna odpowiadać woda do picia;
2) utrzymywanie i eksploatacja urządzeń zaopatrzenia w wodę wraz z zaworem na wodomierzu głównym, na przyłączu wodociągowym lub miejscem przeznaczonym na jego umieszczenie, polegające na:

a) zainstalowaniu wodomierza głównego i jego utrzymaniu,
b) likwidacji zbędnego przyłącza wodociągowego,
c) określeniu godzin poboru wody na wypadek jej niedoboru,
d) wstrzymaniu lub ograniczeniu dostawy wody, po uprzednim podaniu czasu ich trwania,
e) odcięciu dopływu wody w wypadku nielegalnego wykonania przyłącza wodociągowego,
f) usuwaniu awarii urządzeń zaopatrzenia w wodę stanowiących własność Przedsiębiorstwa oraz skutków tych awarii.

§ 9. Do uprawnień Przedsiębiorstwa należy:

1) pobieranie opłat z tytułu dostarczania wody;
2) wstęp do pomieszczeń wodomierzowych celem wykonania czynności związanych z utrzymaniem wodomierza głównego;
3) wstęp na nieruchomość odbiorcy usług w celu wykonania czynności związanych z konserwacją i eksploatacją urządzeń zaopatrzenia w wodę w terminie uzgodnionym z odbiorcą.

II. OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA ODBIORCY

§ 10. Do obowiązków odbiorcy usług należy:

1) utrzymanie właściwego stanu technicznego należących do niego urządzeń i instalacji wodociągowych;
2) wydzielenia zgodnie z projektem pomieszczenia lub studni wodomierzowej przeznaczonej do zainstalowania wodomierza głównego przed zaworem oraz utrzymanie tych pomieszczeń w należytym stanie, w celu zabezpieczenia wodomierza głównego przed zalaniem, zamarzaniem, uszkodzeniem mechanicznym oraz dostępem osób niepowołanych;
3) udostępnienie Przedsiębiorstwu swobodnego dostępu do pomieszczenia wodomierzowego celem dokonania czynności związanych z utrzymaniem wodomierza głównego;
4) udostępnienie Przedsiębiorstwu nieruchomości w celu wykonania czynności związanych z eksploatacją i konserwacją urządzeń wodociągowych, stanowiących jego własność w terminie uzgodnionym z Przedsiębiorstwem;
5) pokrycie kosztów naprawy wodomierza powstałych w wyniku nie zabezpieczenia go przed zalaniem, zamarzaniem, uszkodzeniem mechanicznym albo dostępem osób niepowołanych;
6) terminowe regulowanie opłat z tytułu dostawy wody;
7) ponoszenie kosztów z tytułu urzędowego sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza głównego, o ile świadectwo ekspertyzy wykaże prawidłowość jego wskazań;
8) powiadomienie Przedsiębiorstwa o stwierdzeniu uszkodzenia wodomierza lub jego kradzieży albo o zerwaniu plomb założonych na obejściu przeciwpożarowym, wodomierzu i jego osłonach;
9) powiadomienie Przedsiębiorstwa o zmianie odbiorcy, z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem;
10) uzyskanie pisemnej zgody Przedsiębiorstwa na używanie wody do innych celów niż określone warunkami technicznymi przyłącza i umową.

§ 11. Do uprawnień odbiorcy usług należy:

1) domaganie się od Przedsiębiorstwa wody o ciśnieniu zgodnym z warunkami technicznymi przyłącza i jakości odpowiadającej wymogom rozporządzenia w sprawie warunków, jakim powinna odpowiadać woda do picia;
2) zgłaszanie reklamacji w zakresie świadczonych usług przez Przedsiębiorstwo;
3) żądanie od Przedsiębiorstwa wykonania urzędowego sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza głównego wraz z wydaniem świadectwa ekspertyzy;
4) dochodzenie roszczeń z tytułu poniesionych szkód, wynikających z prowadzenia przez Przedsiębiorstwo działalności, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

§ 12. Odbiorcy usług zabrania się:

1) wykonywania czynności mogących wpłynąć niekorzystnie na zmianę stanu technicznego oraz prawidłowość funkcjonowania urządzeń zaopatrzenia w wodę należących do Przedsiębiorstwa;
2) dokonywania zabudowy oraz trwałych nasadzeń nad przyłączami wodociągowymi w pasie umożliwiającym ich naprawę i konserwację;
3) łączenia przewodów dostarczających wodę z urządzeń zaopatrzenia Przedsiębiorstwa z przewodami dostarczającymi wodę z innych źródeł;
4) łączenia w sposób trwały przewodów wewnętrznej instalacji wodociągowej z instalacją centralnego ogrzewania.

III. WARUNKI TECHNICZNE W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY

§ 13. 1. Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.

2. Przedsiębiorstwo, po otrzymaniu wniosku, wydaje warunki techniczne na przyłączenie nieruchomości w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych.

3. Warunki, o których mowa w ust. 2, w sprawach szczególnie skomplikowanych, Przedsiębiorstwo może określić w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

4. Warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej z Przedsiębiorstwem w terminie 14 dni od daty otrzymania dokumentacji, a w przypadku konieczności udzielenia przez projektanta dodatkowych wyjaśnień lub wprowadzenia poprawek bieg terminu liczy się od dnia ostatniej konsultacji z projektantem.

5. Przedsiębiorstwu przysługuje prawo nadzoru wszelkich prac związanych z realizacją przyłącza wodociągowego pod względem zgodności jego realizacji z wydanymi warunkami technicznymi i pod względem jakości wykonywanych robót oraz egzekwowanie wydanych zaleceń warunkujących jego prawidłowe funkcjonowanie i eksploatację.

6. Przedsiębiorstwu przysługuje wyłączność wykonywania wcięć wodociągowych oraz montażu wodomierza głównego.

7. Odbiorca zobowiązany jest do wystąpienia do Przedsiębiorstwa o dokonanie odbioru technicznego przyłącza wodociągowego.

8. Przedsiębiorstwo na koszt inwestora dokonuje odbioru technicznego przyłącza wodociągowego w terminie 7 dni od daty otrzymania wniosku lub w terminie uzgodnionym z Odbiorcą. Niezbędnym warunkiem odbioru technicznego przyłącza jest wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej.

9. Przedsiębiorstwo rozpoczyna dostawę wody z chwilą dokonania odbioru technicznego przyłącza lub w terminie uzgodnionym z odbiorcą usług, zgodnie z umową.

ROZDZIAŁ IV
USŁUGI W ZAKRESIE ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
I OBOWIĄZKI l UPRAWNIENIA PRZEDSIĘBIORSTWA

§ 14. Do obowiązków Przedsiębiorstwa należy:

1) odbieranie ścieków odprowadzonych z nieruchomości stanowiących własność lub będących w zarządzie odbiorcy;
2) utrzymanie i eksploatacja urządzeń kanalizacyjnych na odcinku do pierwszej studzienki rewizyjnej posadowionej na gruncie właściciela obiektu licząc od strony budynku, o ile stanowią one jego własność, lub przy jej braku od granicy posesji;
3) utrzymanie i eksploatacja urządzeń określonych w pkt. 2 polegające na:

a) likwidacji zbędnego przyłącza kanalizacyjnego,
b) zaprzestaniu odbioru ścieków w przypadku stwierdzenia nielegalnego wykonania przyłącza kanalizacyjnego i włączeniu go do urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa,

4) usuwanie awarii urządzeń kanalizacyjnych stanowiących własność Przedsiębiorstwa oraz skutków tych awarii;
5) ponoszenie kosztów urzędowego sprawdzenia prawidłowości wskazań urządzenia pomiarowego ścieków, o ile świadectwo ekspertyzy wykaże prawidłowość jego wskazań.

§ 15. Do uprawnień Przedsiębiorstwa należy:

1) pobieranie opłat z tytułu odprowadzania ścieków;
2) wstęp na nieruchomość odbiorcy usług w celu wykonania czynności związanych z eksploatacją i konserwacją urządzeń kanalizacyjnych w terminie uzgodnionym z odbiorcą;
3) kontrola jakości, stanu i składu ścieków wprowadzanych przez odbiorcę usług;
4) żądanie od odbiorcy usług, w uzasadnionych przypadkach, wykonania urzędowego sprawdzenia prawidłowości wskazań urządzenia pomiarowego wraz z wydaniem świadectwa ekspertyzy.

II. OBOWIĄZKI l UPRAWNIENIA ODBIORCY USŁUG

§ 16. Do obowiązków odbiorcy usług należy:

1) przyłączenie nieruchomości do istniejącej kanalizacji sanitarnej;
2) utrzymanie właściwego stanu technicznego należących do niego instalacji i urządzeń kanalizacyjnych;
3) wprowadzanie ścieków o stanie i składzie nie zagrażającym prawidłowej eksploatacji urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa;
4) wydzielenie i utrzymanie w należytym stanie pomieszczeń na zainstalowanie urządzenia pomiarowego;
5) udostępnienie Przedsiębiorstwu swobodnego dostępu do pomieszczeń, w którym zainstalowane są urządzenia pomiarowe ścieków, celem dokonania odczytów jego wskazań;
6) udostępnienie nieruchomości Przedsiębiorstwu w celu wykonywania czynności związanych z eksploatacją i konserwacją urządzeń kanalizacyjnych jego własności w terminie uzgodnionym z Przedsiębiorstwem;
7) terminowe regulowanie opłat z tytułu odprowadzania ścieków;
8) powiadomienie Przedsiębiorstwa o zmianie odbiorcy z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem.

§ 17. Do uprawnień odbiorcy należy:

1) domaganie się od Przedsiębiorstwa odbioru ścieków;
2) zgłaszanie reklamacji w zakresie świadczonych usług przez Przedsiębiorstwo;
3) dochodzenie roszczeń z tytułu poniesionych szkód wynikających z prowadzenia działalności przez Przedsiębiorstwo na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

§ 18. Odbiorcy zabrania się:

1) wykonywania czynności mogących wpłynąć niekorzystnie na zmianę stanu technicznego oraz prawidłowe funkcjonowanie urządzeń kanalizacyjnych należących do Przedsiębiorstwa;
2) dokonywania zabudowy oraz trwałych nasadzeń nad przyłączami kanalizacyjnymi w pasie umożliwiającym ich naprawę i konserwację.

III. WARUNKI TECHNICZNE ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

§ 19. 1. Przedsiębiorstwo na wniosek pisemny zainteresowanego, określa warunki techniczne przyłączenia do urządzeń kanalizacyjnych, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych.

2. Warunki, o których mowa w ust. 1 Przedsiębiorstwo określa w terminie 14 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych, nie później niż w terminie 30 dni od daty otrzymania wniosku.

3. Przedsiębiorstwo uzgadnia projekt budowlany przyłącza kanalizacyjnego w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku, a w przypadku konieczności udzielenia przez projektanta dodatkowych wyjaśnień lub wprowadzenia poprawek, bieg terminu liczy się od dnia ostatniej konsultacji z projektantem.

4. Przedsiębiorstwu przysługuje prawo nadzoru wszelkich prac związanych z realizacją przyłącza kanalizacyjnego pod względem zgodności jego realizacji z wydanymi warunkami technicznymi i pod względem jakości wykonywanych robót oraz egzekwowanie wydanych zaleceń warunkujących jego prawidłowe funkcjonowanie i eksploatację.

5. Odbiorca usług zobowiązany jest do wystąpienia do Przedsiębiorstwa o dokonanie odbioru technicznego przyłącza kanalizacyjnego.

6. Niezbędnym warunkiem odbioru technicznego przyłącza jest wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej.

7. Przedsiębiorstwo, na koszt inwestora, dokonuje odbioru technicznego przyłącza kanalizacyjnego w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku.

8. Przedsiębiorstwo rozpoczyna odbiór ścieków bez zbędnej zwłoki, lecz nie później niż w terminie 14 dni od daty podpisania umowy na doprowadzanie ścieków.

9. Przy realizacji inwestycji budowy sieci kanalizacji sanitarnej lub sieci wodociągowej, Przedsiębiorstwo obowiązane jest do podjęcia działań mających za zadanie przyłączenie do w/w sieci wszystkich posesji będących w zasięgu oddziaływania realizowanej inwestycji.

10. Przedsiębiorstwo winno powiadomić potencjalnych odbiorców, o przynajmniej 3-letniej karencji ( okres gwarancji inwestycji) w wydawaniu warunków przyłączenia do sieci kanalizacji sanitarnej lub wodociągowej, po jej odbiorze i przyjęciu do eksploatacji.

IV. WARUNKI ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW PRZEMYSŁOWYCH

§ 20. 1. Odbiorcy usług odprowadzający ścieki przemysłowe do urządzeń kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa zobowiązani są do przestrzegania parametrów ścieków określonych w umowie.

2. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić odbioru ścieków przemysłowych, których stan i skład zagraża bezpieczeństwu obsługi urządzeń kanalizacyjnych lub prawidłowemu funkcjonowaniu systemów urządzeń kanalizacyjnych.

3. Przedsiębiorstwo ma prawo nakazać odbiorcy zastosowanie urządzeń podczyszczających w przypadku odprowadzania ścieków nie odpowiadających parametrom, o których mowa w ust. 1.

4. Odbiorca zobowiązany jest do zamontowania urządzeń podczyszczających w terminie 12 miesięcy od zakończenia roku, w którym wydano zalecenia.

5. Odbiorca zobowiązuje się do umożliwienia o każdej porze pobierania prób w punktach wcześniej uzgodnionych oraz uczestniczenia przy tych czynnościach.

6. Odbiorca zobowiązuje się informować Przedsiębiorstwo o wszelkich zmianach technologii, mających wpływ na ilość i parametry ścieków.

7. Odbiorca zobowiązuje się do niezwłocznego powiadomienia właściciela urządzeń kanalizacyjnych o awarii powodującej zrzut niebezpiecznych substancji do urządzeń kanalizacyjnych, w celu podjęcia odpowiednich przedsięwzięć zmniejszających skutki awarii.

§ 21. 1. Przedsiębiorstwo dokonuje kontroli parametrów ścieków wprowadzanych przez odbiorcę na swój koszt.

2. Stwierdzenie przez Przedsiębiorstwo przekroczenia parametrów ścieków wprowadzanych przez odbiorcę usług, skutkuje naliczeniem opłat dodatkowych oraz nakłada na odbiorcę obowiązek zwrotu kosztów związanych z wykonaniem analiz ścieków.

3. Przedsiębiorstwo zachowuje prawo dochodzenia roszczeń z tytułu strat poniesionych w związku z ponadnormatywnym zrzutem zanieczyszczeń do jego urządzeń kanalizacyjnych.

V. WARUNKI ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW DO PUNKTÓW ZLEWNYCH

§ 22. 1. Przedsiębiorstwo wyznacza punkty zlewne ścieków wskazane w umowie.

2. Utrzymanie i eksploatacja punktów zlewnych należy do Przedsiębiorstwa.

3. Do punktów zlewnych wprowadzane są ścieki dostarczane przez odbiorcę usług będącego jednostką organizacyjną lub podmiotem gospodarczym posiadającym właściwe zezwolenie, wydane w trybie ustawy o utrzymaniu czystości, na świadczenie usług za pomocą samochodów specjalistycznych.

4. Do punktów zlewnych wprowadzane są ścieki z nieruchomości nieskanalizowanych.

5. Odbiorca zobowiązany jest do wprowadzania ścieków jedynie do wyznaczonych punktów zlewnych.

6. Przedsiębiorstwo określa godziny przyjmowania ścieków, informując o nich w punktach zlewnych.

7. Odbiorca zobowiązany jest wprowadzać ścieki nie przekraczające parametrów określonych przepisami szczególnymi i przewidzianymi w umowie.

§ 23. 1. Przedsiębiorstwo dokonuje kontroli parametrów ścieków wprowadzanych przez odbiorcę na swój koszt.

2. Stwierdzenie przez Przedsiębiorstwo przekroczenia parametrów ścieków wprowadzanych przez odbiorcę skutkuje naliczeniem opłat dodatkowych oraz nakłada na odbiorcę zwrotu kosztów związanych z wykonaniem analiz ścieków.

3. Przedsiębiorstwo zachowuje prawo dochodzenia roszczeń z tytułu strat poniesionych w związku z ponadnormatywnym zrzutem zanieczyszczeń do jego urządzeń kanalizacyjnych.

ROZDZIAŁ V
ZASADY ROZLICZANIA OPŁAT ZA WODĘ I ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW

§ 24. Podstawowe zasady rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, które stanowią, że:

1) rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków;
2) ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego, a w przypadku jego braku, w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalone na podstawie rozporządzenia o którym mowa w art. 27 ustawy;
3) ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych;
4) w razie braku urządzeń pomiarowych ilości odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie umowy, jako równą ilości pobranej wody z publicznych, własnych i innych źródeł wody lub określonej w umowie;
5) w rozliczeniach odprowadzanych ścieków, ilość bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług;
6) jeżeli odprowadzającym ścieki jest zakład produkcyjny nie posiadający urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzanych ścieków ustala się w umowie między Przedsiębiorstwem, a odbiorcą usług z uwzględnieniem udokumentowanej ilości bezpowrotnie zużytej wody do celów produkcyjnych i technologicznych;
7) w razie nie dokonania przez odbiorcę wymiany lub naprawy niesprawnego urządzenia pomiarowego w terminie jednego miesiąca, ilość ścieków ustala się na podstawie średniej ilości ścieków wprowadzonych w ostatnich sześciu miesiącach poprzedzających unieruchomienie urządzenia pomiarowego podwyższoną o 10%;
8) w razie nie dokonania przez Przedsiębiorstwo wymiany wodomierza głównego w terminie jednego miesiąca od daty przyjęcia pisemnego zgłoszenia, ilość zużytej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w ostatnich sześciu miesiącach poprzedzających unieruchomienie urządzenia pomiarowego pomniejszonego o 10%;
9) w razie przejściowej niesprawności wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego nieprzekraczającego jednego miesiąca, ilość wody lub ścieków ustala się na podstawie średniej dostawy w ostatnich sześciu miesiącach poprzedzających jego unieruchomienie, a gdy nie jest to możliwe - na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza;
10) pod nieobecność odbiorcy pracownik Przedsiębiorstwa dokonujący odczytu wodomierzy może zostawić odbiorcy pismo z prośbą o odpisanie stanu wodomierza głównego i o przesłanie informacji do Przedsiębiorstwa.

§ 25. 1. Odczyty wodomierzy głównych i rozliczanie należności za dostawę wody i odprowadzenie ścieków odbywa się w okresach 1-miesięcznych, 2-miesięcznych i 3-miesięcznych zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Przedsiębiorstwo.

2. Odczyty wodomierzy głównych na wniosek odbiorcy mogą być dokonywane komisyjnie.

3. Odbiorca dokonuje zapłaty za pobraną wodę albo wprowadzone ścieki w terminie podanym na fakturze, który nie może być krótszy niż 14 od daty jej dostarczenia.

4. W przypadku nieopłacenia rachunku w terminie odbiorca zobowiązany jest do uiszczenia należności głównej wraz z ustawowymi odsetkami.

5. Zgłoszenie przez odbiorcę zastrzeżeń do wysokości rachunku nie wstrzymuje jej zapłaty.

6. W przypadku stwierdzenia nadpłaty, Przedsiębiorstwo zaliczy ją na poczet przyszłych należności lub na pisemny wniosek odbiorcy zwróci w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku.

§ 26. 1. Przedsiębiorstwo ma prawo wystawiania rachunków częściowych za okresy rozliczeniowe dłuższe niż jeden miesiąc, na poczet przyszłego okresu rozliczeniowego.

2. Należność wynikającą z rachunków, o których mowa w ust. 1, ustala się proporcjonalnie do wartości rachunku z poprzedniego okresu rozliczeniowego.

3. Terminy płatności określa rachunek częściowy.

ROZDZIAŁ VI
SZCZEGÓLNE PRZYPADKI WSTRZYMANIA LUB OGRANICZANIA DOSTAW WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

§ 27. 1. Przedsiębiorstwo może wstrzymać lub ograniczyć dostawę wody po uprzednim podaniu czasu ich trwania w razie:

1) braku wody na ujęciu;
2) zanieczyszczenia wody na ujęciu w sposób niebezpieczny dla zdrowia;
3) potrzeby zwiększen
ia dopływu wody do hydrantów p.pożarowych;
4) konieczności przeprowadzenia napraw urządzeń wodociągowych wynikających z awarii;
5) wykonywania prac konserwacyjno-remontowych urządzeń wodociągowych;
6) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych;
7) uszkodzenia instalacji odbiorczej grożącej niebezpieczeństwem;
8) wystąpienia siły wyższej.

2. W razie wstrzymania dostawy wody w przypadkach określonych w § 27 ust. 1 pkt. 4, 5, 6 przez okres przekraczający 24 godziny Przedsiębiorstwo zapewni zastępczy punkt poboru wody, informując odbiorcę o jego lokalizacji.

3. Przedsiębiorstwo może wstrzymać lub ograniczyć odbiór ścieków po uprzednim podaniu ich czasu trwania:

1) konieczności przeprowadzenia napraw urządzeń kanalizacyjnych wynikających z awarii;
2) wykonywania prac konserwacyjno-remontowych urządzeń kanalizacyjnych;
3) wystąpienia siły wyższej.

§ 28. 1. O przerwach w dostawie wody albo odbiorze ścieków wynikających z planowanych prac konserwacyjno-remontowych Przedsiębiorstwo powiadomi odbiorcę o czasie trwania przerwy na 7 dni przed jej terminem w lokalnych środkach masowego przekazu.

2. W razie przerwy, o której mowa w ust. 1, przez okres przekraczający 24 godziny, Przedsiębiorstwo zapewni zastępczy punkt poboru wody, informując odbiorcę o jego lokalizacji albo zapewni odbiór ścieków we własnym zakresie.

ROZDZIAŁ VII
WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE

§ 29. Woda do celów przeciwpożarowych dla obiektów jest dostępna przede wszystkim z hydrantów zainstalowanych na sieci wodociągowej.

§ 30. Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy gminą, przedsiębiorstwem i jednostką straży pożarnej.

§ 31. 1. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej w umownie ustalonych okresach.

2. Należności za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe reguluje gmina.

Metryka strony

Udostępniający: Miasto Siemiatycze

Wytwarzający/odpowiadający: Janusz Majer

Data wytworzenia: 2006-03-09

Wprowadzający: Eryk Nowik

Data modyfikacji: 2019-03-12

Opublikował: Eryk Nowik

Data publikacji: 2019-03-12